Culturele koffieochtend

Culturele Koffie-ochtend: Barbara Moerman over Middeleeuwse tuinen, symboliek en nut

vrijdag 7 juni, 10.00 uur

vrijdag 7 juni, 10.00 uur

Op vrijdag 7 juni 2024 is er weer een Culturele Koffie-ochtend; dan houdt Barbara Moerman een presentatie over Middeleeuwse tuinen: symboliek en nut.

Middeleeuwse tuinen zijn diepgaand beïnvloed door het christelijk geloof. Ze symboliseren het paradijs en werden gebruikt als hulp bij de persoonlijke meditatie en de uitleg van Bijbelse teksten.
Voeding en gezondheid zijn terreinen die in het middeleeuwse wereldbeeld nauw met elkaar samenhangen en de kennis daarvan staat op een verrassend hoog peil. Men liet zich leiden door de geschriften van de Griekse arts Hippocrates en de Romeinse arts Galenus. Ziekte was een verstoring van het evenwicht in het lichaam en moest hersteld worden met plantaardige geneesmiddelen die in de tuinen gekweekt werden.

Natuurlijk kijken we ook naar de tuinen van (in dit geval) de Franse adel; de kasteeltuin.
Dicht bij hun huis verzorgden boeren en stedelingen een eenvoudige en omsloten tuin. Kool, prei, erwten en kruiden werden in bedden gekweekt. Wat over was van de opbrengst werd verkocht op de markt.

U bent van harte welkom!

In de pauze wordt een vrijwillige bijdrage gevraagd ter bestrijding van de onkosten.

Meer info? Zie het programmaboekje "Wat gaan we doen?" of klik op de link (zie blz. 3).